Mini blogs

Maart 2024

Nieuwsgierig naar wat een orthopedagoog doet?

Een orthopedagoog is een universitair opgeleide gedragswetenschapper gespecialiseerd in de opvoeding, ontwikkeling en het gedrag van kinderen/jongeren, in interactie met hun omgeving. Hiervoor wordt hun kennis over ontwikkelingspsychologie en pedagogiek ingezet. De focus ligt op identificeren en aanpakken van problemen op het gebied van gedrag, emotionele ontwikkeling, sociale interacties, leren, of andere uitdagingen die kinderen/jongeren kunnen ervaren. Het doel is kinderen/jongeren helpen hun volledige potentieel te bereiken. Een orthopedagoog biedt diagnostiek, individuele begeleiding en advies aan kinderen, jongeren, ouders en andere betrokkenen bij de opvoeding en ontwikkeling.

Wat is het verschil met een kinderpsycholoog? Zowel een orthopedagoog als een kinderpsycholoog houden zich bezig met de ontwikkeling en gedrag van kinderen. Toch zijn er verschillen. Een orthopedagoog is gericht op de opvoeding en de algehele ontwikkeling van kinderen, terwijl een psycholoog meer gericht is op de mentale gezondheid en psychische aspecten in de ontwikkeling van kinderen. Een orthopedagoog betrekt altijd de omgeving van een kind.

Wat maakt mij bijzonder als orthopedagoog? Ik denk graag out of the box en gebruik mijn creatieve en oplossingsgerichte gedachten om verder te kijken dan het ‘gemiddelde’. Bovendien heb ik extra kennis over hoogsensitiviteit, een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Omdat zowel ikzelf als mijn kinderen deze eigenschappen hebben, weet ik hoe het is om anders te zijn en niet begrepen te worden. In de toekomst zal ik eens verder uitweiden over mijn eigen ervaringen. Mijn doel is ervoor te zorgen dat iedereen zich gezien voelt op een positieve manier, ongeacht de uitdagingen die ze ervaren!

Neem een kijkje op mijn website als je meer wilt weten over mijn praktijk.

#orthopedagoog #ontwikkeling #opvoeding #uitdagingen #jeugdhulp #gedragsproblemen #emotioneleproblemen #socialeproblemen #leerproblemen #hoogsensitiviteit #hoogsensitief #hooggevoelig #HS #HSP #ontwikkelingsvoorsprong #hoogbegaafd #HB #UHB #diagnostiek #begeleiding #advies #kinderen #jongeren #ouders #school #opvang #outofthebox #orthopedagogiek

Zijn labels werkelijk nodig?

Het toekennen van labels kan meerdere voordelen bieden, zoals het verschaffen van (zelf)begrip en identificatie, openen van deuren naar ondersteuning, vinden van een gelijkgestemde gemeenschap en het verkrijgen van voorlichting en onderwijs. Laten we dieper ingaan op begrip en identificatie. Labels kunnen ondersteunen bij het herkennen en begrijpen van specifieke gedragingen en behoeften, specifiek bij kinderen.

Uit persoonlijke ervaring weet ik hoe waardevol labels kunnen zijn in het ontdekken van jezelf en je identiteit.
Ik voelde me vaak anders en had moeite met het begrijpen van anderen, en visa versa, zonder te weten waarom. Er werd wel eens gespeculeerd over ADHD of autisme, maar dat paste niet helemaal. Door het ontdekken van hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit viel alles op zijn plaats. Dit inzicht was cruciaal voor mij om mijn plaats in de wereld te vinden en hiermee om te gaan. Het stelde me ook in staat om op zoek te gaan naar mensen met een vergelijkbare manier van denken en voelen.

In mijn praktijk wil ik deze inzichten delen met kinderen, jongeren en hun ouders. Labels moeten niet worden gebruikt om iemand te definiëren of te beperken, maar juist als hulpmiddel om ondersteuning te bieden. Elk kind is uniek, met zijn eigen talenten en uitdagingen. Het erkennen en omarmen hiervan is van belang. Ik bied via psycho-educatie inzicht in deze unieke eigenschappen, met gerichte adviezen en praktische tips.

#ADHD #ADD #autisme #autismespectrumstoornis #ASS #socialeproblemen #emotioneleproblemen #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #ontwikkelingsvoorsprong #begaafd #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB #faalangst #psychoeducatie #orthopedagoog

Herken jij een van de genoemde problematieken/uitdagingen of heb je vermoedens hiervan, neem dan gerust contant op via: info@orthopedagogiekalana.nl

“It takes a village to raise a child” (Afrikaans gezegde)

Ouders zijn de professionals in het kennen van hun kind op een persoonlijk niveau, terwijl de orthopedagoog de professional is die handelt op basis van theoretische kennis en expertise in de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. Naast ouders en de orthopedagoog is het netwerk van ondersteunende individuen en professionals essentieel voor de ontwikkeling van een kind. Dit netwerk kan bestaan uit familieleden, vrienden, leerkrachten, buren en andere zorgverleners. Het Afrikaanse gezegde “It takes a village to raise a child” benadrukt ook het belang van het netwerk. Samen wordt een omgeving gecreëerd waarin het kind zich veilig voelt, gestimuleerd wordt en de nodige steun ontvangt om te kunnen groeien en ontwikkelen. Het is belangrijk dat mensen samenwerken door verschillende perspectieven en expertisegebieden te combineren, om het beste voor het kind te bereiken!

Wil je meer weten over hoe ik als (expert) orthopedagoog te werk ga en hoe ik rekening houd met de perspectieven waarin ik mij kan inleven: moeder, vrouw/echtgenote, dochter, zus, vriendin en buurvrouw? Neem dan gerust contact met me op.

#aandachtsproblemen #concentratieproblemen #ADHD #ADD#angsten #pesten #socialeproblemen #emotioneleproblemen #autisme #autismespectrumstoornis #ASS #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #ontwikkelingsvoorsprong #begaafd #gifted #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB

Pippi Langkous: zij doet haar eigen zin

Wie kent Pippi Langkous nog?

Pippi Langkous is een fictief personage dat bekend staat om haar eigenzinnigheid en onafhankelijkheid. Ze woont alleen (zonder ouders) in Villa Kakelbont en doet alles op haar eigen manier. Haar eigenwijsheid wordt vaak getoond in haar onconventionele gedrag en haar weigering om zich te conformeren aan de normen van de samenleving. Ze is bovendien vriendelijk, moedig en avontuurlijk.

Toen ik jong was keek ik graag naar Pippi Langkous, ze deed me aan mezelf denken en mijn ouders noemde me dan ook wel eens Pippi. Eigenwijs, eigenzinnig, alles op mijn eigen manier willen doen, niet conformeren aan de groep, ik hield van avontuur en ik was ook vriendelijk. Zelfs in mijn kledingstijl leek ik op Pippi, kleurrijke kleding die niet matcht. Ondertussen matcht mijn kleding iets meer 😜, maar ik ben nog steeds datzelfde meisje dat net iets anders is. Niet raar maar anders, of nog mooier gezegd: uniek. Ondertussen (nadat ik mijn eigen pad heb bewandeld) ben ik daar trots op, net als Pippi!

Durf jij ook met trots anders en uniek te zijn en zie je daarin je sterke punten 💪? Of vind je dat nog lastig?

Voor meer informatie of bij interesse in begeleiding (voor je kind of jezelf als ouder) kun je mijn website bezoeken: www.orthopedagogiekalana.nl

#anders #uniek #aandachtsproblemen #concentratieproblemen #ADHD #ADD #angsten #pesten #socialeproblemen #emotioneleproblemen #autisme #autismespectrumstoornis #ASS #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #ontwikkelingsvoorsprong #begaafd #gifted #meerbegaafd #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #UHB #kinderen #jongeren #ouders #opvoeden #orthopedagoog

April 2024

Gezonde voeding

Tijdens feestdagen wordt er altijd veel gesnoept en ongezond gegeten. In dit geval gaat het met Pasen om veel chocolade paaseieren 🪺.

Na de feestdagen probeer ik altijd weer in een goed gezond ritme te komen met mijn gezin.

Gezond eten is als magie voor het groeiende lichaam van een kind. Het is als het planten van zaadjes die uitgroeien tot sterke bomen. Elke hap vol voedzame ingrediënten helpt bij het bouwen van een sterk lichaam en een scherpe geest (en elke hapt telt, zelfs als je kind niet zo veel eet). Hierdoor voelen kinderen zich goed en zijn ze gelukkiger. En dit geldt natuurlijk allemaal ook voor volwassenen!

Dus laten we allemaal de gezonde wereld (weer) gaan ontdekken!

#orthopedagoog #gezin #kinderen #feestdagen #gezond #eten #voeding #energie #groeien #gelukkig

Bewegen is gezond

Als aanvulling op mijn vorige post over gezond eten, is beweging ook goed voor je lichaam en geest. Wanneer we bewegen worden onze spieren sterker en onze botten steviger. Maar bewegen kan ook je humeur verbeteren! Als we rennen, springen of gewoon buiten spelen maken onze hersenen endorfines aan. Endorfines zijn kleine geluksbrengers die ons een goed gevoel geven. Daarnaast kan bewegen ook helpen om je beter te concentreren. Als je kind of jij ooit moeite heeft met concentreren op huiswerk of tijdens een les, probeer dan eerst te bewegen. Het kan echt helpen!

Dus laten we samen plezier hebben en bewegen. Of het nu gaat om wandelen, rennen, fietsen, dansen of gewoon buiten spelen. Laten we onze lichamen en geesten gezond houden!

#orthopedagoog #kinderen #jongeren #volwassenen #bewegen #beweging #gezond #lichaam #geest #gelukkig #goedgevoel #concentratie #buiten #samen

Ik ben nu ook te vinden op https://ikbenhoogbegaafd.nl/coaches/

Ik ben nu ook te vinden op https://ikbenhoogbegaafd.nl/coaches/

Orthopedagogiekpraktijk Alana is een kleinschalige praktijk die laagdrempelig te werk gaat in een huiselijke sfeer zodat kinderen zich snel op hun gemak voelen. Er wordt diagnostisch onderzoek (zoals intelligentieonderzoek) en professionele begeleiding op maat geboden voor kinderen, jongeren en ouders/verzorgers. Er wordt oplossingsgericht gewerkt. Oplossingsgericht werken is een positieve werkmethode. Er wordt gekeken hoe de hulpvraag beantwoord kan worden, wat iemand hier zelf voor kan doen en waarvoor diegene anderen om ondersteuning kan vragen. Er wordt gekeken naar de eigen kracht. In de praktijk is kennis van ontwikkelingsvoorsprong, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Bovendien ben ik ervaringsdeskundige op deze gebieden.

In Noord-Holland zijn er niet veel specialisten in hoogbegaafdheid die tevens diagnostiek uitvoeren. Voor intelligentieonderzoek bij een hoogbegaafdheidsspecialist ben je bij mij aan het juiste adres!

Ik hanteer geen wachtlijsten en zowel de intake, begeleiding als het nagesprek (van zowel diagnostisch onderzoek als begeleiding) kunnen indien gewenst online plaatsvinden, dus ook als jullie van verder weg komen.

#orthopedagoog #orthopedagogiek #diagnostiek #begeleiding #psychoeducatie #ontwikkelingsvoorsprong #begaafd #gifted #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #anders #sociaal #emotioneel #babys #kinderen #jongeren #ouders #verzorgers #opvoeden

Hoogbegaafdheid specialist & ervaringsdeskundige

Hoogbegaafdheid specialist & ervaringsdeskundige


Met mijn opleiding tot orthopedagoog en eigen ervaringen (inclusief zelfstudie) had ik al enige kennis over een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Om ouders/verzorgers en kinderen nog meer te kunnen bieden, ben ik daarnaast de opleiding tot specialist ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafdheid bij Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong gaan volgen.

Mijn eigen ervaringen bestaan uit mijn eigen verhaal, dat van mijn gezinsleden en van mijn kinderen. Toen mijn oudste geboren werd, kwam ik in de wereld van hoogbegaafdheid. Zij liet een erg snelle ontwikkeling zien op vele gebieden. Dit kan ik niet kort beschrijven, misschien wijd ik hier in een andere post over uit. Mijn jongste laat dezelfde snelle ontwikkeling zien, bijna één op één, maar hij heeft wel een heel ander karakter. De ontdekking bij mijn dochter zette ons allemaal aan het denken en liet veel op zijn plek vallen voor mijzelf en mijn ouderlijk gezin, terwijl we eigenlijk al wisten dat hoogbegaafdheid een generatie hoger in de familie voorkwam en het erfelijk is. Niemand had er zo bij stilgestaan, omdat iedereen anders is en niet volgens de kijk van een Einstein.

Ik verdiep me voor/tijdens/na mijn opleiding in hoogbegaafdheid door alles op internet af te gaan: ik lees blogs en forums, ben aangesloten bij verschillende groepen, bekijk informatieve video’s, luister naar podcasts (vooral dank aan Hoogbegaafddepodcast van @hoogbegaafddegids) en heb contact met andere specialisten en ouders.

Wil je meer weten over hoe ik als expert werk en wat ik voor jullie kan betekenen (diagnostisch onderzoek of begeleiding)? Neem dan gerust contact met me op.

Privacy: wel of niet delen van persoonlijke informatie

Het is begrijpelijk dat het delen van persoonlijke informatie, vooral over je kinderen, een uitdaging kan zijn. Helemaal in professionele contexten waarbij je met ouders werkt (zoals ik in mijn praktijk). Hoewel het soms waardevol kan zijn om een klein stukje persoonlijke informatie te delen om empathie te tonen, vind ik het essentieel om de privacy van mijn kinderen te waarborgen.

Ik benadruk het belang van bewuste keuzes maken bij het delen van informatie en het beperken van het delen van foto’s en gegevens die later tegen hen kunnen worden gebruikt. Zelf kies ik ervoor om terughoudend te zijn met het delen van informatie over mijn kinderen op internet, en ik respecteer ook de keuzes van anderen op dit gebied. Het is tenslotte een persoonlijke beslissing die afhangt van verschillende factoren, waaronder de leeftijd en toestemming van de kinderen, en de mogelijke gevolgen op lange termijn.

Dit is mijn kijk, en toch vind ik het soms lastig wat ik wel of niet deel.

Hoe gaan jullie om met het delen van persoonlijke informatie over je kinderen op internet?

#orthopedagoog #internet #delen #ouders #moeder #kinderen #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #ontwikkelingsvoorsprong #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB #angsten #aandachtsproblemen #concentratieproblemen #ADHD #ADD #pesten #socialeproblemen #emotioneleproblemen #autisme #autismespectrumstoornis #ASS

Waarom een eigen praktijk?

Waarom een eigen praktijk? Dat is een vraag die ik vaker te horen krijg.

Van jongs af aan weet ik dat ik met kinderen wil werken die tegen uitdagingen of problemen aanlopen. Deze interesse werd gewekt door een buurvrouw die pleegkinderen opving, waardoor ik al op jonge leeftijd betrokken raakte. Ik voelde toen al de drang om te helpen. In mijn opleidingen (hbo & wo premaster en master) heb ik altijd bewust voor de richting jeugd gekozen. Tijdens al mijn studiejaren heb ik stage gelopen of gewerkt in dit werkveld. Overal liep ik op bepaalde vlakken aan tegen het werken in een team met een leidinggevende boven me. Ik had vaak andere verwachtingen of werd niet begrepen. Mijn gedachtes gaan snel en ik denk graag out of the box. Als stagiaire (als ‘broekie’) wordt verwacht dat je doet wat je wordt opgedragen. Er wordt wel gezegd dat je assertief moet zijn, maar eigenlijk liever niet te veel. Dit deed ik wel en dit pakte vervolgens niet altijd goed uit. Vooral met de mensen die boven mij stonden kon het botsen. Ik heb altijd doorgeknokt en heb ook alles altijd gehaald. Dit leverde me wel altijd stress op. Ik deed altijd zo mijn best en het pakte dan niet uit zoals ik wilde of hoopte.

Toen mijn jongste geboren werd, heb ik besloten om volledig thuis te blijven, zodat ik de kinderen volledig kon zien opgroeien tijdens hun eerste jaren. Wanneer ik in contact kwam met situaties waarin kinderen en ouders uitdagingen ondervonden, voelde ik altijd een drang om hen te ondersteunen bij hun ervaringen. Dus ben ik begonnen met onderzoek doen naar het opzetten van mijn eigen bedrijf, zodat ik toch kan werken en mijn tijd gemakkelijker kan plannen rondom de behoeften van mijn kinderen. Bovendien geeft dit mij de vrijheid om mijn eigen snelle en out-of-the-box denkvermogen te benutten, waarbij ik dus graag creatieve oplossingen bedenk.

Welkom bij Orthopedagogiekpraktijk Alana!
Neem gerust contact op bij vragen.

#eigenpraktijk #praktijkaanhuis #girlboss #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijk #jeugdhulp #jeugdzorg #babys #kinderen #jongeren #ouders #verzorgers #opvoeden #groeien #ontwikkelingen #uitdagingen #problemen #outofdebox #creatief #oplossingen

Start eigen praktijk

ls je een eigen praktijk hebt gaat daar heel veel tijd in zitten.

Ik ben van alles gaan lezen, heb mensen benaderd om informatie te krijgen. Veel op me mobiel op internet scrollen terwijl mijn baby in mijn armen sliep en mijn peuter bijvoorbeeld aan het spelen was. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb dan ga ik er voor en het liefst zo snel mogelijk. Dus na alles uit te zoeken heb ik er werk van gemaakt om het vervolgens in de praktijk te brengen. Ik heb ontzettend doorgewerkt, doorzettingsvermogen is ook een van mijn sterke punten. Maar ik ben ook perfectionistisch, dus alles wordt minimaal 10 keer gecheckt en aangepast voor ik het echt doe. Maar dan, veel sneller dan het lijkt, heb ik het klaar en gaat mijn praktijk online. Ik ben trots op mezelf!

Vervolgens ben ik elke dag fanatiek aan het kijken op mijn website en op mijn socials (Facebook en Instagram). Ik houd mijn mail en mijn werktelefoon in de gaten. Ik bedenk wat ik allemaal kan posten en probeer actief te zijn op social media. Elke dag zit ik wel even op mijn mobiel of iPad of achter mijn laptop aan tafel met een kop thee (zodra mijn kinderen slapen).

Als jullie mijn pagina willen volgen en delen zou dat heel fijn zijn om mezelf meer bekend te maken in de omgeving (Krommenie, Zaanstad, de Zaanstreek, Noord-Holland)!

Er is veel vraag, dus is het fijn als ik goed gevonden word en ik de gewenste ondersteuning kan bieden.
Ik bied diagnostisch onderzoek (zoals een intelligentietest) en begeleiding voor kinderen, jongeren en hun ouders/verzorgers. Zonder wachtlijsten!

Neem vooral contact met me op bij vragen of interesse.

#eigenpraktijk #orthopedagoog #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #ontwikkelingsvoorsprong #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB #testen #angsten #gedragsproblemen #aandachtsproblemen #concentratieproblemen #ADHD #ADD #pesten #socialeproblemen #emotioneleproblemen #autisme #autismespectrumstoornis #ASS

Peergroep peuters en kleuters starten

Ik ga een peergroep starten in Krommenie voor peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong of (vermoedens van) hoogbegaafdheid. Mits genoeg aanmeldingen.

Hoogbegaafde kinderen voelen zich vaak ‘anders’ door hun unieke denkvermogen en interesses. Ongeveer 2-3% van de mensen is hoogbegaafd, dit is dus ook een kleine groep. Het is voor deze kinderen belangrijk dat zij ook gelijkgestemde ontmoeten. In een peergroep kunnen ze zich begrepen voelen en uitgedaagd worden op een niveau die past bij hun intellectuele capaciteiten. Ze kunnen leren, experimenteren en groeien zonder dat ze zich hoeven aan te passen aan het tempo van anderen. Ze kunnen zichzelf zijn en hun unieke talenten worden gewaardeerd en gestimuleerd. Het contact met peers kan kinderen hun zelfvertrouwen versterken.

In de bijeenkomsten gaan we in een kleine groep peers werken met wisselende thema-activiteiten, die passen bij de interesses van de kinderen.

Stuur me gerust een persoonlijk berichtje bij vragen of interesse!

En delen van deze post in de omgeving Krommenie, Zaanstad, Zaanstreek, Noord-Holland wordt gewaardeerd!

#peergroep #peuterpeergroep #kleuterpeergroep #peers #gelijkgestemde #peuter #kleuter #kinderen #ontwikkelingsvoorsprong #begaafd #begaafdheid #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #pienter #kundig #ontdekkers #onderzoekers #uitdaging #uniek #talent #orthopedagoog #specialist #expert

Landelijke Dag tegen Pesten

De Landelijke Dag tegen Pesten is er voor bewustwording en om actie te ondernemen tegen pesten. Pesten heeft veel impact, zowel op het individu als op de omgeving. We moeten met z’n allen pesten stoppen. Pesten moet in eerste instantie preventief aangepakt worden. Dit kan bijvoorbeeld door goede voorlichting op scholen.

Soms pest iemand omdat hij onzeker is, het gezien heeft bij anderen of omdat ze zelf gepest zijn en dit gedrag voortzetten. Het is belangrijk dat kinderen leren wat gewenst gedrag is en hoe je je op een veilige manier kan uiten.

In mijn praktijk kun je ook terecht voor pesten, zowel als je gepest wordt als dat je een pester bent. Bijvoorbeeld door emotionele ondersteuning te bieden, het aanleren van conflictoplossing en het vergroten van het bewustzijn. Deze benaderingen zijn allemaal waardevol bij het aanpakken van pestgedrag en het ondersteunen van zowel slachtoffers als daders.

Weet je mij al te vinden? Orthopedagogiekpraktijk Alana www.orthopedagogiekalana.nl

#landelijkedagtegenpesten #pesten #gepest #pester #slachtoffer #dader #preventief #stop #stoppesten #orthopedagoog #begeleiding

IQ-test

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het afnemen van meerdere intelligentietesten. Ik vind het leuk om te zien hoe iedereen verschillend reageert op een test. Iedereen heeft andere sterktes en zwaktes, zelfs in hetzelfde gezin. Het is mooi om te zien dat iedereen op die manier echt zijn eigen persoon is.

Wist je al dat ik ook intelligentietesten afneem bij volwassenen met het vermoeden van hoogbegaafdheid? Dan neem ik de WAIS-IV af, deze test is geschikt vanaf 16 jaar.

Bij kinderen/jongeren (van 6-17 jaar) neem ik de WISC-V af. Zowel bij vermoedens van hoogbegaafdheid als algemene interesse in de cognitieve capaciteiten van een kind.

Ik neem de testen af via twee iPads in plaats van op papier, dit wordt vaak als extra leuk ervaren. Op de foto zie je hoe het er vanaf mijn kant uitziet. Ik werk op mijn ‘testleider’ iPad en tegenover mij zit degene die ik test met de andere iPad.

Bij interesse of vragen kun je contact met mij opnemen of mijn website bezoeken: www.orthopedagogiekalana.nl

#orthopedagoog #diagnostiek #diagnostischonderzoek #onderzoek #intelligentietest #intelligentie #IQ #test #iqtest #testen #expert #begaafd #gifted #meerbegaafd #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #kinderen #jongeren #volwassenen

WISC-V-NL

De WISC-V-NL (Wechsler Intelligence Scale for Children-V) is een veelgebruikte IQ-test voor kinderen van 6 tot 17 jaar

De indexen van de WISC-V en hun betekenissen:

1. Verbaal Begrip Index (VBI): Meet verbale redenering, woordenschat en begripsmatig redeneren. Dit geeft een indicatie van het vermogen van het kind om mondelinge instructies te begrijpen, complexe concepten te begrijpen en taalkundige vaardigheden te gebruiken.

2. Visueel Ruimtelijke Index (VRI): Meet vaardigheden op het gebied van ruimtelijk inzicht, visuele verwerking en manipulatie van visuele informatie. Dit omvat bijvoorbeeld het begrijpen van ruimtelijke relaties tussen objecten en het vermogen om visuele patronen te herkennen en te manipuleren.

3. Fluid Reasoning Index (FRI): Meet het vermogen om abstracte problemen op te lossen, logisch te redeneren en nieuwe concepten te leren zonder eerdere kennis. Dit omvat het identificeren van patronen, het vinden van verbanden en het oplossen van problemen op een flexibele en adaptieve manier.

4. Werkgeheugen Index (WGI): Meet het vermogen om informatie op korte termijn vast te houden, manipulatie van informatie en aandachtscontrole. Dit omvat het vermogen om informatie te onthouden en te gebruiken bij het uitvoeren van taken, zoals het onthouden van instructies tijdens het uitvoeren van taken.

5. Verwerkingssnelheid Index (VSI): Meet hoe snel een individu eenvoudige visuele informatie kan verwerken en uitvoeren. Dit omvat bijvoorbeeld het snel identificeren van symbolen of het uitvoeren van eenvoudige motorische taken onder tijdsdruk.

Elke index geeft inzicht in verschillende cognitieve vaardigheden en helpen bij het begrijpen van het totale cognitieve profiel van een kind. Ze geven sterktes en zwaktes op verschillende gebieden.

De indexen samen worden gecombineerd om een totaal IQ (intelligentiequotiënt) te berekenen. Dit totale IQ geeft een algemene schatting van de intellectuele capaciteiten van iemand, een samenvatting van de losse onderdelen.

#orthopedagoog #diagnostiek #diagnostischonderzoek #onderzoek #intelligentietest #intelligentie #intellect #cognitief #cognitievecapaciteiten #IQ #test #iqtest #testen #WISC #expert #begaafdheid #kinderen #jongeren

WAIS-IV-NL

De WISC en WAIS hebben overlap, maar inhoudelijk is de WISC afgestemd op kinderen en de WAIS afgestemd op adolescenten en volwassenen.

De WAIS-IV (Wechsler Adult Intelligence Scale-IV) is een veelgebruikte IQ-test voor volwassenen. Deze is geschikt vanaf 16 jaar.

De indexen van de WAIS en hun betekenissen:

1. Verbaal Begrip Index (VBI): Meet verbale redenering, woordenschat en begripsmatig redeneren.

2. Perceptueel Redeneren Index (PRI): Meet niet/non-verbale redenering, zoals ruimtelijk inzicht, visueel-motorische coördinatie en organisatievaardigheden.

3. Werkgeheugen Index (WgI): Meet het vermogen om informatie op korte termijn vast te houden, manipulatie van informatie en aandachtscontrole.

4. Verwerkingssnelheid Index (VsI): Meet hoe snel een individu eenvoudige visuele informatie kan verwerken en uitvoeren.

Elke index geeft inzicht in verschillende cognitieve vaardigheden en helpen bij het begrijpen van het totale cognitieve profiel van een volwassene. Ze geven sterktes en zwaktes op verschillende gebieden.

De indexen samen worden gecombineerd om een totaal IQ (intelligentiequotiënt) te berekenen. Dit totale IQ geeft een algemene schatting van de intellectuele capaciteiten van iemand, een samenvatting van de losse onderdelen.

Ik neem deze intelligentietest naast jongeren vanaf 16 jaar ook af bij volwassenen met het vermoeden van hoogbegaafdheid.

#orthopedagoog #diagnostiek #diagnostischonderzoek #onderzoek #intelligentietest #intelligentie #intellect #cognitief #cognitievecapaciteiten #IQ #test #iqtest #testen #WAIS #WISC #expert #begaafd #gifted #meerbegaafd #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #jongeren #adolescenten #volwassenen

Mei 2024

Ontwikkelingsvoorsprong

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong ontwikkelen bepaalde vaardigheden, capaciteiten of kennis eerder dan typisch (gemiddeld) verwacht wordt voor leeftijdsgenoten. Deze voorsprong kan op verschillende gebieden voorkomen: cognitief, taalkundig, sociaal-emotioneel of motorisch. Hierbij kan gedacht worden aan kinderen die heel vroeg beginnen met praten of lopen, interesse in letters en cijfers tonen, sterk verbanden kunnen leggen wat niet past bij hun leeftijd, diepgaande interesse tonen in complexe onderwerpen. Een ontwikkelingsvoorsprong betekent niet per se dat een kind hoogbegaafd is. Kinderen kunnen zich ontwikkelen in sprongen. Een ontwikkelingsvoorsprong gaat over een vroege ontwikkeling van specifieke vaardigheden die zich sneller ontwikkelt dan bij leeftijdsgenoten en hoogbegaafdheid gaat over een breed intellectuele capaciteit (oftewel uitzonderlijk hoge algemene cognitieve capaciteiten en potentieel in verschillende domeinen). Het is belangrijk om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong te ondersteunen zodat zij leren om hun potentieel volledig te benutten om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

Hier kan ik jullie bij helpen! Bij interesse of vragen kun je contact met me opnemen.

#specialist #expert #orthopedagoog #orthopedagogiek #begeleiding #ondersteuning #psychoeducatie #voorsprong #ontwikkelingsvoorsprong #begaafd #gifted #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB #babys #kinderen #ouders #verzorgers #opvoeden

Hoogbegaafd(heid)

Hoogbegaafdheid is een buitengewone intellectuele capaciteit. Bij kinderen is dit waar te nemen doordat het afwijkt van de gemiddelde intellectuele capaciteiten van hun leeftijdsgenoten. Kinderen die hoogbegaafd zijn hebben vaak een opvallend hoog niveau van cognitieve vaardigheden, zoals verbale vaardigheden, geheugen, redeneren, probleemoplossend vermogen en ook creatief denken. Hoogbegaafde kinderen laten vaak op breed gebied talenten zien en hebben de potentie om in meerdere gebieden uit te blinken. Hoogbegaafdheid wordt onder andere gekenmerkt door tenminste een IQ van 130 of hoger (ook al komt dit door omstandigheden niet altijd uit een test). Hoogbegaafde kinderen kunnen kenmerken en gedragingen laten zien die lijken op ADHD of ASS/autisme (dit kan overlappen en een misdiagnose zijn). Het is belangrijk om hoogbegaafdheid bij kinderen vroeg te (h)erkennen en de juiste ondersteuning te bieden zodat zij de kans krijgen om hun volledige potentieel te bereiken en kunnen bijdragen aan de samenleving. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak meer uitdaging nodig thuis en op school. Het is van belang dat deze uitdaging gericht is op hun specifieke interesses. Hoogbegaafde kinderen kunnen zich daarnaast anders voelen, daarom is het belangrijk dat zij leren dat ze anders denken en hiermee om leren gaan zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfverzekerde individuen.

Vaak zijn hoogbegaafde kinderen ook hoogsensitief. Wil je meer informatie over hoogsensitiviteit, lees dan mijn volgende post!

Als je meer wilt weten of bij vragen kun je contact met me opnemen.

#specialist #expert #orthopedagoog #orthopedagogiek #diagnostiek #begeleiding #psychoeducatie #uitdaging #begaafd #gifted #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB #misdiagnose #testen #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #anders #babys #kinderen #jongeren #ouders #verzorgers #opvoeden

Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit (ook vaak hooggevoeligheid genoemd) is een aangeboren karaktereigenschap, die gekenmerkt wordt door sterke emotionele reacties, sterke empathie, groter bewustzijn van de omgeving, sneller dan gemiddeld door zowel interne als externe prikkels (geluiden, geuren, stemmingen van anderen) overweldigd kunnen raken en een diepere informatieverwerking. Hoogsensitieve mensen hebben vaak meer tijd nodig om dingen te verwerken. Het is voor kinderen belangrijk om al jong te leren hoe zij en u met hun hoogsensitiviteit kunnen omgaan. Op deze manier kunnen zij zich goed ontwikkelen en groei doormaken.

Hoogsensitiviteit/hoogsensitief wordt ook wel eens hooggevoeligheid/hooggevoelig genoemd, toch zijn deze twee niet precies hetzelfde. Ze hebben subtiele verschillen. Hoogsensitiviteit verwijst naar een diepgaande (cognitieve) verwerking van prikkels en een sterke reactie op subtiele details in de omgeving, terwijl hooggevoeligheid meer gericht is op emotionele reacties op die prikkels, zoals het intens voelen van emoties van zichzelf en anderen. Veel hoogsensitieve mensen zijn ook hooggevoelig omdat hun vermogen om prikkels op een diepgaande manier te verwerken samengaat met een sterk bewustzijn van emoties. De termen kunnen dus overlappen en ze kunnen samen voorkomen.

Op mijn website heb ik een zelftest hoogsensitiviteit die je voor je kind kunt invullen. www.orthopedagogiekalana.nl/diensten/individuele-begeleiding/hoogsensitiviteit

Neem contact met me op als je begeleiding wilt bij het omgaan met de hoogsensitiviteit van je kind of als je denkt dat je kind zelf begeleiding nodig heeft om te leren omgaan met zijn/haar hoogsensitiviteit! Stuur mij een berichtje voor meer informatie.

#specialist #expert #orthopedagoog #orthopedagogiek #begeleiding #psychoeducatie #hoogsensitiviteit #HSP #HSC #HSK #hoogsensitief #hooggevoelig #hooggevoeligheid #informatieverwerking #prikkelverwerking #prikkels #anders #babys #kinderen #jongeren #ouders #verzorgers #opvoeden

Paardenbloem of Orchidee

De theorie van paardenbloemen en orchideeën, ontwikkeld door wetenschappers zoals Dr. Bruce Ellis en Dr. Thomas Boyce suggereert dat kinderen kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën op basis van hun reactie op omgevingsinvloeden.

1. Paardenbloemen:
* Paardenbloemkinderen vertonen veerkracht en aanpassingsvermogen in verschillende omgevingen.
* Ze lijken minder sterk beïnvloed te worden door negatieve omgevingsfactoren en kunnen goed gedijen in verschillende situaties.
* Deze kinderen tonen een robuuste emotionele en fysieke gezondheid, zelfs onder stressvolle omstandigheden.

2. Orchideeën:
* Orchideeën zijn gevoelig voor hun omgeving en reageren sterk op zowel positieve als negatieve invloeden.
* Ze kunnen floreren in een ondersteunende en stimulerende omgeving, maar kunnen lijden onder negatieve omstandigheden.
* Deze kinderen hebben vaak een diepgaande gevoeligheid en kunnen meer vatbaar zijn voor vermoeidheid, stress en angst.

Hoogsensitieve kinderen worden vaak vergeleken met orchideeën vanwege hun verhoogde gevoeligheid voor stimuli(/prikkels) zoals emoties, licht en geluid. Ze hebben vaak meer tijd en ruimte nodig om zich aan te passen aan nieuwe situaties en gedijen beter in omgevingen die rustig en ondersteunend zijn. Het begrijpen van deze verschillende temperamenten kan leiden tot effectievere benaderingen van opvoeding, onderwijs en (zelf)zorg.

Ik weet al sinds ik jonger ben dat ik hoogsensitief ben, ik kom uit een hoogsensitief gezin en herken dingen bij mijn kinderen. Ik heb dit altijd interessant gevonden. Daarom heb ik als onderwerp voor mijn master scriptie ook hoogsensitiviteit in de opvoeding gekozen en mij hier in het algemeen nog meer in verdiept. In mijn praktijk werk ik dan ook als specialist en ervaringsdeskundige met hoogsensitiviteit.

Neem gerust contact op voor meer informatie of bij behoefte aan begeleiding.
www.orthopedagogiekalana.nl

Herken jij je kind en/of jezelf in een paardenbloem of een orchidee?

#specialist #expert #orthopedagoog #orthopedagogiek #begeleiding #psychoeducatie #hoogsensitiviteit #HSP #HSC #HSK #hoogsensitief #hooggevoelig #hooggevoeligheid #prikkels #omgeving #paardenbloemen #orchideeën #anders #babys #kinderen #jongeren #ouders #verzorgers #opvoeden

School

School is weer begonnen. Sommige kinderen vinden dit leuk, maar er zijn ook kinderen die dit lastig vinden.

Voor hoogbegaafde hoogsensitieve kinderen kan school een uitdaging zijn. Ze begrijpen en leren vaak sneller dan hun leeftijdsgenoten. Dit kan leiden tot verveling, frustratie en een gebrek aan uitdaging in de klas. Ze kunnen zich anders voelen en moeite hebben om zich aan te passen aan het reguliere onderwijssysteem dat niet altijd voldoende tegemoetkomt aan hun behoeften. Dit bij elkaar kan zorgen voor isolatie, wat het leerproces kan belemmeren. Sommige kinderen komen hierdoor (langdurig) thuis te zitten. Het aftellen tot de zomervakantie is dan ook vaak gelijk begonnen, nog 10 weken…

Het zou fijn zijn als deze kinderen een meer passende plek binnen het onderwijs kunnen krijgen. Dit kan bestaan uit aanpassingen zoals uitdagende en diepgaande lesstof op niveau aanbieden. Naast de cognitieve ontwikkeling is het ook belangrijk om te werken aan de sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. Dit kan bijvoorbeeld door hen met peers/ontwikkelingsgelijken in contact te laten komen, dit kan in speciale groepjes op school of buiten school.

Voor begeleiding rondom school of testen voor toegang tot een bepaalde schoolse voorziening kun je terecht bij Orthopedagogiekpraktijk Alana www.orthopedagogiekalana.nl

Verder bied ik een buitenschoolse peergroep aan voor kleuters! Bij interesse kun je contact met me opnemen of mijn website bezoeken: www.orthopedagogiekalana.nl/peergroep

Hoe is school voor jullie kinderen?

#school #aftellen #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #passendonderwijs #uitdaging #diepgang #ontwikkeling #cognitief #emotioneel #sociaal #peers #ontwikkelingsgelijken #peergroep #begeleiding #testen #onderzoek #orthopedagoog

Peers

Het woord “peers” wordt meestal gebruikt voor mensen van dezelfde leeftijd of groep. Echter, bij hoogbegaafde kinderen zijn peers niet altijd van dezelfde leeftijd. Bij hoogbegaafde kinderen spreken we eerder van ontwikkelingsgelijken, die zowel van dezelfde als een andere leeftijd kunnen zijn, zolang ze maar vergelijkbare intellectuele capaciteiten hebben.

Het hebben van ontwikkelingsgelijken met vergelijkbare cognitieve capaciteiten is erg belangrijk voor hoogbegaafde kinderen. Ze kunnen elkaar begrijpen en uitdagen op een manier die hun intellectuele groei bevordert. Deze gelijken kunnen elkaars snelle denkwijze begrijpen en samen ingewikkelde dingen ondernemen, zoals diepgaande gesprekken of moeilijke puzzels. Dit vermindert de eenzaamheid die hoogbegaafde kinderen kunnen ervaren, maakt leren leuk en versterkt hun zelfvertrouwen.

Als je een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind hebt is het goed om peers te zoeken. Zowel voor je kind naar school gaat en als je kind al op school zit. Dit kan zijn in een soort Plusklas op of buiten school, bij een buitenschoolse activiteit als een clubje, of bij een gericht peergroep.

Bij Orthopedagogiekpraktijk Alana start er een peergroep voor peuters en kleuters van ongeveer 3 tot 6 jaar. Neem vooral contact op bij interesse!

#peers #peergroep #peuterpeergroep #kleuterpeergroep #peers #gelijkgestemde #ontwikkelingsgelijken #intellect #cognitief #peuter #kleuter #kinderen #ontwikkelingsvoorsprong #begaafd #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #orthopedagoog #specialist #expert

Zijnsluik

Bij hoogbegaafdheid wordt vaak als eerst gedacht aan een hoge intelligentie. Hoogbegaafdheid is veel meer dan alleen een hoge intelligentie. Tessa Kieboom beschrijft het als een cognitief luik en een zijnsluik. Het cognitieve luik staat voor denken: intellectuele capaciteiten, motivatie en creativiteit.

Het “zijnsluik” staat voor voelen, het beschrijft vier belangrijke persoonlijkheidskenmerken die vaak bij hoogbegaafden voorkomen:

1. Perfectionisme: Hoogbegaafden stellen vaak hoge eisen aan zichzelf, wat kan leiden tot faalangst.
2. Rechtvaardigheidsgevoel: Ze hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en kunnen gefrustreerd raken als afspraken of regels worden gebroken.
3. Hoogsensitiviteit: Ze reageren gevoeliger op zintuiglijke en emotionele prikkels, wat leidt tot intense ervaringen.
4. Kritische ingesteldheid: Ze zijn zeer opmerkzaam en kritisch, wat kan leiden tot conflicten maar ook tot hoge kwaliteit in hun werk.

Het zijnsluik benadrukt dat hoogbegaafdheid meer omvat dan alleen een hoge intelligentie; het omvat ook unieke emotionele en persoonlijkheidskenmerken die specifieke begeleiding en zorg vereisen.

Voor vragen of meer informatie kun je contact opnemen.

#zijnsluik #TessaKieboom #hoogbegaafdheid #hoogbegaafd #HB #begaafd #gifted #highlygifted #cognitieveluik #denken #voelen #hogeintelligentie #intellectuelecapaciteiten #motivatie #creativiteit #perfectionistisch #faalangst #rechtvaardigheidsgevoel #hoogsensitiviteit #hoogsensitief #HSP #intens #kritischingesteld #kritisch #zelfreflectie #specialist #expert #ervaringsdeskundige #orthopedagoog

Typen hoogbegaafdheid

Veel genoemde typen van hoogbegaafdheid zijn: analytisch, creatief en praktisch. Deze drie typen geven inzicht in de aard van de vaardigheden en capaciteiten van hoogbegaafde mensen.

Analytische hoogbegaafdheid:
- Kenmerken: Deze mensen zijn goed in logisch denken, problemen oplossen en abstracte ideeën begrijpen. Ze zijn vaak goed in vakken zoals wiskunde en technologie.
- Sterktes: Ze kunnen moeilijke problemen analyseren en oplossen, denken kritisch na en doen het goed op school.

Creatieve hoogbegaafdheid:
- Kenmerken: Deze mensen zijn origineel en fantasierijk, en bedenken nieuwe ideeën. Ze zijn vaak geïnteresseerd in bijvoorbeeld kunst, muziek en literatuur.
- Sterktes: Ze kunnen nieuwe concepten en oplossingen verzinnen, zijn innovatief en hebben veel artistiek talent.

Praktische hoogbegaafdheid:
- Kenmerken: Deze mensen lossen dagelijkse problemen efficiënt op en zijn goed in organiseren en uitvoeren.
- Sterktes: Ze passen theorie toe in de praktijk, vinden oplossingen en hebben vaak leiderschaps- en managementtalenten.

Hoogbegaafde mensen kunnen meerdere van deze eigenschappen bezitten, maar vaak is één of zijn twee ervan het meest dominant. Iemand kan bijvoorbeeld zowel analytisch als creatief hoogbegaafd zijn, maar misschien blinken ze het meest uit in analytisch denken. Het verschilt per individu welke combinatie en welke mate van hoogbegaafdheid aanwezig is.

Kennis hebben van deze verschillende typen hoogbegaafdheid kan helpen bij het beter ondersteunen en ontwikkelen van iemand zijn potentieel.

Als je vragen hebt of geïnteresseerd bent in mijn ondersteuning hierbij kun je contact met me opnemen.

#typen #hoogbegaafdheid #hoogbegaafd #HB #begaafd #gifted #highlygifted #analytisch #creatief #praktisch #logischdenken #probleem #oplossen #abstract #ideeen #fantasierijk #origineel #organiseren #uitvoeren #indepraktijk #ondersteunen #ontwikkelen #potentieel #specialist #expert #ervaringsdeskundige #orthopedagoog

Juni 2024

Praktijk aan huis

Orthopedagogiekpraktijk Alana is een kleinschalige praktijk die laagdrempelig te werk gaat in een huiselijke sfeer, hierdoor voelen kinderen zich snel op hun gemak voelen.

De huiselijke sfeer is optimaal, want de praktijk is aan huis. We lopen door mijn huis naar zolder waar mijn praktijkruimte is. Op de foto is een deel van de kamer te zien zodat jullie een idee hebben. We kunnen aan tafel zitten, of in de knusse zithoek. We kunnen ook naar buiten gaan, in de buurt zijn meerdere parken waar je heerlijk kunt wandelen. Zowel in de praktijkruimte als buiten kunnen we een gesprek voeren. Verder kunnen we een spelletje doen of ons creatief uiten tijdens sessies. Intakes, nabesprekingen en sessies (voor zowel kinderen/jongeren als ouders) kunnen overigens ook online plaatsvinden. Testafnames vinden altijd plaats in de praktijkruimte aan de tafel.

#praktijkaanhuis #girlboss #orthopedagoog #hoogsensitief #HSP #ontwikkelingsvoorsprong #hoogbegaafd #HB #peergroep #testen #onderzoek #diagnostiek #begeleiding #angsten #gedragsproblemen #aandachtsproblemen #concentratieproblemen #ADHD #ADD #pesten #zelfvertrouwen #socialeproblemen #emotioneleproblemen #autisme #autismespectrumstoornis #ASS #opvoeding #ouders #kind #jongere

De Zone van Naaste Ontwikkeling

De Zone van Naaste Ontwikkeling (Zone of Proximal Development/ZPD) is ontwikkeld door Vygotsky (psycholoog). In deze theorie wordt uitgelegd hoe kinderen het beste leren en ontwikkelen.

De zone van naaste ontwikkeling beschrijft het verschil tussen wat een kind zelfstandig kan doen en wat het kind met behulp van een volwassene of ervaren persoon kan bereiken. Kinderen leren beter en sneller als ze taken krijgen net boven het niveau waarop ze nu functioneren, maar wel haalbaar met enige begeleiding. Dus taken die net buiten hun comfortzone liggen.

Als volwassene kun je het kind helpen door uitleg te geven, aanwijzingen te geven, vragen te stellen, maar het kind het wel zelf te laten doen. Het kind moet het zelf kunnen proberen en ontdekken. Het idee is dat een kind iets nieuws leert met een beetje hulp en na veel oefenen het uiteindelijk helemaal zelf kan.

Een kind leert hierdoor naast nieuwe vaardigheden ook problemen oplossen en krijgt zelfvertrouwen. Het kind versterkt daarnaast zijn sociale interactievaardigheden en leert samenwerken.

Ik doe dit bij de kinderen in mijn praktijk tijdens individuele begeleiding en tijdens de peergroepen, en ook bij mijn eigen kinderen.

Bijvoorbeeld als een kind leert lezen en schrijven maar het woord nog niet precies kent, dan kun je eerst samen gaan oefenen met de letters en dan samen het woord gaan lezen en schrijven. Het kind kan na de uitleg zelf blijven oefenen en uiteindelijk kan het kind het helemaal zelf.

Wil je weten hoe je dit verder zelf kunt aanpakken met je kind? Neem dan contact met mij op.

#zonevannaasteontwikkeling #ontwikkelen #groeien #leren #samen #zelf #oefenen #comfortzone #begeleiding #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana #specialist #hoogbegaafdheid #HB #hoogsensitiviteit #HSP

Angsten

Alle kinderen ervaren wel eens angsten in lichte maten. Als angsten iemand zijn/haar leven gaat beïnvloeden dan is het goed om dit serieus te nemen en eventueel hulp te zoeken.

In elke leeftijd heb je verschillende vormen van angst die voorkomen.

Baby’s (0-2 jaar):
Verlatingsangst (naar ouders)
Luide geluiden (bijv. hard blaffende hond)

Peuters (2-4 jaar):
Verlatingsangst (bijv. bij de peuterspeelzaal)
Angst voor het onbekende (situaties of mensen)
Fantasie angsten (bijv. monsters)

Kleuters (4-6 jaar):
Angst voor het donker
Angst voor verbeelding (bijv. monsters)
Angst voor lichamelijke verwondingen (bijv. om te vallen)

Schoolgaande kinderen (6-12 jaar):
Prestatiedruk of faalangst
Sociale angst
Realistische gevaren (bijv. natuurrampen, diefstal, ziekte of verlies van iemand)

Tieners (12-18 jaar):
Sociale fobieën (angst voor sociale situaties)
Faalangst
Toekomstangsten (school, carrière)
Existentiële vragen (bijv. levensdoelen, zin van het leven)

Bij hoogbegaafde kinderen zie je vaak dat angsten die passen bij een oudere leeftijd eerder voorkomen, vanwege verhoogde cognitieve en emotionele ontwikkeling.

Belangrijke onderdelen van ondersteuning om angsten te verminderen zijn: begrip, routine (dezelfde rituelen) en een veilige omgeving. Het is goed om met kinderen te praten over hun angsten. Samen met het kind (op zijn/haar niveau) kan er gezocht worden naar oplossingen voor het probleem en daarnaast helpt veel uitleggen. Verder kan een kind baad hebben bij het leren van ontspanningsmethoden, zoals meditatie of ademhalingsoefeningen.

Wil je weten hoe je dat aanpakt? Maak dan vrijblijvend kennis voor we eventueel begeleiding opstarten.

#angst #angsten #bang #fobie #oplossingen #methoden #ondersteuning #begeleiding #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijk

Hitte

Sommige mensen vinden het heerlijk dit warme weer en gaan bijvoorbeeld vol in de zon zitten. Sommige mensen vinden het snel te warm en benauwd en zitten in de schaduw. Ik hoor bij de laatste groep 😅.

Kinderen (en volwassenen natuurlijk ook) kunnen van dit weer sloom of chagrijnig worden en slechter gaan slapen. Dus zoek vooral lekker de schaduw op, smeer je in, drink veel water, neem een verkoelend (zelfgemaakt) waterijsje, zoek verkoeling in een zwembad, doe rustiger aan, wees extra geduldig naar je kind en elkaar toe ook al vraagt dit extra van jezelf. En verder natuurlijk ook wel proberen te genieten van het mooie weer op dit soort dagen🌞.

Hoe ervaren jullie en jullie kinderen de warmte?
En hoe komen jullie de dagen door?

#hitte #warm #weer #zon #water #verkoeling #rust #geniet #orthopedagogiekpraktijkalana

Juli 2024

Waarom (IQ-test) bij particuliere HB gespecialiseerde praktijk?

Ik krijg vaker vragen over vergoedingen in mijn praktijk. Orthopedagogiekpraktijk Alana is een particuliere praktijk en ik heb (in ieder geval voor nu) geen contracten met de gemeente (dit betekent dat ouders het zelf moeten vergoeden). Dit heeft echter ook voordelen.

Via de gemeente of school:
- heb je vaak te maken met wachtlijsten.
- kom je vaak in een lang traject met verschillende gezichten.
- word je vaak doorverwezen naar iemand zonder gedegen expertise.
- hebben zij inzage in het intelligentieverslag en blijven de gegevens bestaan.

Via particuliere praktijk Orthopedagogiekpraktijk Alana:
- kleine praktijk met een huiselijke sfeer.
- kom je niet op een lange wachtlijst.
- is er sprake van specialisatie hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit, tijdens een test wordt hier rekening mee gehouden.
- heb je te maken met één iemand (Alana) en wordt er snel gehandeld zonder lange overleggen met verschillende partijen.
- staan de behoefte van het kind en zijn/haar omgeving centraal.
- wordt er out-side-the-box gedacht.
- heb je zelf controle over of je het verslag van een intelligentietest deelt met school of anderen en bepaal je in het algemeen zelf wat je met het verslag doet.

Een intelligentietest bij Orthopedagogiekpraktijk Alana is bovendien meer dan alleen een cijfer, je krijgt meer te weten over je kind. Ik observeer het kind en beschrijf dit in het verslag. Sterktes en zwaktes worden besproken. Je krijgt als ouders en school adviezen/handvatten. In een nagesprek worden de resultaten en het verslag uitgelegd. Bovendien kan ik na een test ook een stukje psycho-educatie aanbieden, aan zowel het kind als ouders en eventueel school.

#particulierepraktijk #orthopedagogiekpraktijkalana #orthopedagoog #begeleiding #diagnostiek #onderzoek #testen #intelligentietest #iqtest #begaafdheid #hoogbegaafdheid #hoogbegaafd #HB #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #expert #specialist

Begaafdheidsonderzoek

Bij het vermoeden van hoogbegaafdheid kun je ook kiezen voor een uitgebreid begaafdheidsonderzoek bij Orthopedagogiekpraktijk Alana. Dan kan er naast de intelligentietest ook een vragenlijst worden afgenomen, een spelobservatie plaatsvinden en een creatieve tekentest worden gemaakt. Dit zal per hulpvraag verschillen en in elke persoonlijke situatie besproken worden. Alles wordt vervolgens weer in een verslag verwerkt. Het verslag vertelt veel meer dan alleen een cijfer, er worden sterktes en zwaktes besproken en er worden handvatten/adviezen gegeven. Het verslag wordt erna met ouders gedeeld en besproken. Na het onderzoek kan er ook een stukje psycho-educatie aangeboden worden, aan zowel het kind als ouders en eventueel school.

#particulierepraktijk #orthopedagogiekpraktijkalana #orthopedagoog #begeleiding #diagnostiek #onderzoek #testen #intelligentietest #iqtest #begaafdheidsonderzoek #begaafdheid #hoogbegaafdheid #hoogbegaafd #HB #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #expert #specialist

KIQT+

KIQT+ staat voor ‘Kinder Intelligentie Quotiënt Test Plus’. De test is geschikt voor kinderen van 5 tot 10 jaar. De KIQT+ is speciaal ontworpen om de leerbehoeften en talenten van meer- of hoogbegaafde kinderen in kaart te brengen.

De KIQT+ en WISC-V zijn beide instrumenten die intelligentie en cognitieve capaciteiten van kinderen meten. Er zijn wel een aantal verschillen:
De KIQT+ is speciaal ontworpen voor meer-/hoogbegaafde kinderen; het laat een breed beeld zien van de cognitieve capaciteiten, talenten en interesses van kinderen; het kan hogere scores laten zien (scorebereik 105-170).
De WISC-V is breder en meer algemeen inzetbaar voor een grote variëteit aan kinderen; geeft een algeheel beeld van de intelligentie, het meet namelijk diverse cognitieve domeinen.

Voor meer informatie of bij interesse in het afnemen van de KIQT+ bij Orthopedagogiekpraktijk Alana kunt u contact opnemen.

#kiqtplus #kiqt#talentontwikkeling #diagnostiek #onderzoek #testen #intelligentietest #iqtest #begaafdheidsonderzoek #begaafdheid #hoogbegaafdheid #meerbegaafd #hoogbegaafd #HB #expert #specialist #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Disharmonisch profiel en de Verbaal-Performaal kloof

Je hebt vast wel eens gehoord van een disharmonisch profiel of de verbaal-performaal kloof bij een intelligentietest.

Wat is dat nou eigenlijk?
Een disharmonisch profiel betekent dat iemand aanzienlijke verschillen heeft tussen bepaalde scores op een intelligentietest. Dit kan wijzen op specifieke sterktes en zwaktes in cognitieve capaciteiten.

Vaak kom je dan ook de verbaal-performaal kloof tegen. Tegenwoordig wordt er soms ook voor gekozen om niet meer van een kloof te spreken, omdat dit negatief klinkt en op problemen wijst. Echter kan iemand met grote verschillen tussen verbale en performale/non-verbale vaardigheden prima functioneren. Performale of non-verbale taken betreffen onder andere puzzels en visueel-ruimtelijke taken. Deze kloof betekent dat iemand significant hoger scoort op verbale of juist op performale intelligentie. Iemand presteert dus veel beter op één van deze twee.

Daarnaast kun je ook grote verschillen hebben in werkgeheugen of verwerkingssnelheid. Het komt vaker voor dat hoogbegaafde kinderen lager scoren op deze indexen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld: perfectionisme, waarbij deze kinderen alles goed willen doen, wat ten koste gaat van de tijd; gebrek aan motivatie en verveling, wat resulteert in minder efficiënt werken; asynchrone ontwikkeling, waarbij ze cognitief verder zijn dan motorisch; en diep en lang nadenken over dingen, wat tijd kost.

Bij een disharmonisch profiel is het goed om te kijken wat er precies verschilt en wat dit voor iemand betekent. Vervolgens kan diegene leren om hiermee om te gaan.

Neem gerust contact op bij vragen of als ik hierin kan ondersteunen.

#disharmonischprofiel #verbaal #performaal #verbaalperformakloof #diagnostiek #onderzoek #testen #intelligentietest #iqtest #begaafdheid #hoogbegaafdheid #hoogbegaafd #HB #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #expert #specialist #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Asynchrone ontwikkeling

Vier grote ontwikkelingsgebieden waar je vaker over hoort zijn cognitief, sociaal, emotioneel en motorisch.

Bij een asynchrone ontwikkeling lopen de ontwikkelingslijnen niet gelijk, het kind ervaart en laat signalen van verschillende leeftijden zien.

Bij hoogbegaafde kinderen loopt het cognitieve stuk altijd voor.
Vaak lopen ze sociaal ook voor, doordat ze begrijpen wat iemand voelt en wat voor ‘regels’ er zijn in sociaal contact.
Emotioneel hoeft niet sterk voor te lopen. Ze begrijpen emoties vaak goed, maar het reguleren van de emoties kan nog lastig zijn. Bovendien zijn hoogbegaafde kinderen vaak intens, dit helpt niet mee met de emotieregulatie. Ze moeten dan extra hard werken aan een goede emotieregulatie.
Motorisch heeft te maken met je lichaam en ligt vaker rond de kalenderleeftijd. Dit hoeft dus niet voor te lopen.

(Let op: er wordt vaak gesproken van sociaal-emotionele ontwikkeling, sociaal en emotioneel moet je los van elkaar zien.)

Samenvattend lopen cognitief en sociaal vaak ver voor bij hoogbegaafde kinderen, emotioneel en motorisch hoeven niet ver voor te lopen maar kunnen ook rond het gemiddelde liggen. Een kind laat dan dus verschillende leeftijd zien. Dit kan frustrerend zijn voor een kind, ze kunnen bijvoorbeeld minder uitvoeren dan ze bedenken met hun hoofd.

Bijvoorbeeld als een kind bedenkt om een mooi bouwwerk te maken, maar het lukt niet goed om de onderdelen op elkaar te krijgen. Cognitief kan alles bedacht worden, maar motorisch is de uitvoering lastiger.
Een ander voorbeeld is als een kind over het bestaan van alles wilt weten en kan vertellen, maar wel een knuffel voor veiligheid meeneemt overal naartoe.

Communiceren met deze kinderen kan dan lastig zijn. Je kunt het beste reageren op het niveau van de vraag of het gesprek van het kind. Bij cognitieve voorlopende vragen op dat niveau reageren en bij emotionele uitbarstingen op dat niveau reageren.

#asynchroon #asynchroneontwikkeling #ontwikkeling #cognitief #sociaal #emotioneel #motorisch #begeleiding #diagnostiek #testen #intelligentietest #hoogbegaafdheid #hoogbegaafd #HB #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #expert #specialist #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Hoogbegaafd vs Uitzonderlijk hoogbegaafd

Hoogbegaafd en uitzonderlijk hoogbegaafd zijn termen die verschillende niveaus van intellectuele capaciteiten aanduiden.

Hoogbegaafdheid wordt doorgaans aangeduid als een IQ van 130 of hoger. Hoogbegaafde mensen vertonen vaak een snel leer- en denkvermogen, intense nieuwsgierigheid en creativiteit.

Uitzonderlijke hoogbegaafdheid wordt vaak aangeduid als een IQ van 145 of hoger. Uitzonderlijk hoogbegaafde mensen vertonen dezelfde kenmerken als hoogbegaafde mensen, maar op een nóg hoger niveau, met nog meer diepgang of nog intenser.

Als je hier meer over wilt weten of hier begeleiding in zou willen kun je contact opnemen.

#hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #IQ130plus #uitzonderlijkhoogbegaafd #uitzonderlijkehoogbegaafdheid #IQ145plus #testen #begeleiding #specialist #expert #ervaringsdeskundige #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Augustus 2024

Podcast Hoogbegaafd & Opvoeden

Ik heb laatst een interessante podcast opgenomen met (collega) hoogbegaafdheidsspecialist Saskia Huizer van Hoogbegaafd & Opvoeden Podcast.

Hierin vertel ik als moeder over het vroeg signaleren van hoogbegaafdheid bij mijn eigen kinderen. Ik vertel ook over de test die wij recent al hebben laten doen bij mijn dochter van 3 jaar. Verder vertel ik ook wat over mijn werk, als orthopedagoog en specialist hoogbegaafdheid.

Ik vind het ontzettend spannend om dit soort persoonlijke verhalen zo openbaar te delen, maar ik doe het toch omdat ik denk dat het waardevol is en anderen er iets aan kunnen hebben.

De podcast is te beluisteren op Spotify, of direct via de volgende link: https://open.spotify.com/episode/0EII4SYGsI2aPyLhsMA5W1?si=i2BpwvfGTjy-erpv5HNk4A&t=1

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

#podcast #saskiahuizer #hoogbegaafdenopvoedenpodcast #ontwikkelingsvoorsprong #hoogbegaafd #hoogbegaafdkind #hoogbegaafdepeuter #hoogbegaafdekleuter #hoogbegaafdheid #HB #UHB #uitzonderlijkhoogbegaafd #testen #begeleiding #tips #specialist #expert #ervaringsdeskundige #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Ontprikkelen

Het kan soms ontzettend druk zijn met leuke en verplichte afspraken. Vaak doe je in de zomervakantie helemaal veel leuke dingen. Toch vraagt dit veel van hoogsensitieve kinderen (en volwassenen). Het is dan goed om te zoeken naar manieren om te ontprikkelen.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen met je kind of je kind zelf kunt (leren) doen:
* Structuur en rust aanbieden, ook qua omgeving
* Knuffelen
* Luisteren naar muziek
* Lezen
* Tekenen
* Sensorisch spel (zoals klei, slijm, zand, waterbak, sensorische bak met rijst, kralen)
* Bewegingsactiviteiten
* Natuur- en buitenspelen
* Mindfulness
Bij mindfulness kun je denken aan meditatie, ademhalingsoefeningen en yoga.

Voor jonge kinderen is Yoga mee met Roos leuk (onder andere op YouTube te zien), dat doen wij ook op de foto!

Doe als ouders vooral mee met alle activiteiten, dit is goed voor iedereen. Overigens ook voor kinderen/volwassenen die niet hoogsensitief zijn!

Zetten jullie bewust ontprikkelende activiteiten in na overprikkeling?

Neem gerust contact op als je meer informatie wilt of mijn hulp hierbij kunt gebruiken.

#ontprikkelen #overprikkeling #prikkels #hoogsensitiviteit #hoogsensitief #hooggevoelig #hooggevoeligheid #HSP #HSK #hoogsensitiefkind #yoga #ontspanning #specialisthoogsensitiviteit #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Risicovol spel

Mijn dochter komt vaker in een post voor, nu is het tijd voor mijn zoontje💙. Een vroege klimmer, een durfal, ontdekker, doorzetter, iemand die houdt van een uitdaging en vervolgens heel trots op zichzelf kan zijn!

Met 8 maanden begon hij met lopen en met 1 jaar kon hij rennen en klom hij al overal op. Dat klimmen doet hij nog steeds, of zelfs steeds meer nu met ruim 1 jaar. Hij klimt op tafels, verschuift stoelen om nog hoger te klimmen. Hij gaat al zelf op en over de Pikler driehoek klimrek. Hij durft veel, maar let wel goed op en valt daarom ook weinig.

Mensen zijn snel geneigd om te rennen en dit gedrag uit voorzichtigheid tegen te houden. Ik laat echter veel toe, dit valt onder positief risicovol spel.

Wat is positief risicovol spel in de opvoeding dan precies? Hiermee wordt bedoeld dat kinderen worden aangemoedigd om hun grenzen te verkennen en gecontroleerde risico’s te nemen. Dit draagt bij aan hun ontwikkeling. Dit helpt kinderen onder andere omgaan met onzekerheid, zelfvertrouwen opbouwen, probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen en fysieke capaciteiten verkennen. Het is belangrijk om een veilige omgeving te creëren, geleide risico’s te bieden, aan te moedigen en feedback te geven, geduldig te zijn en een rolmodel te zijn.

Hebben mijn kinderen het geluk dat ik zelf ook veel durf, dus ik ben zeker een groot rolmodel qua risicovol spel!

Neem vooral contact op als je hier meer over wilt weten.

#risicovolspel #risico #spel #klimmer #durfal #ontdekken #onderzoeken #doorzetten #uitdaging #ontwikkelingsvoorsprong #pienter #hoogbegaafd #highsensationseeker #expert #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Tips nieuwe schooljaar

De zomervakantie is weer afgelopen.

Tips om het nieuwe schooljaar goed te beginnen:
* Bereid je kind goed voor, bespreek het rooster en de dag/dagen.
* Hanteer een vaste routine.
* Start de ochtend rustig, om stress en overprikkeling gelijk aan het begin van de dag te voorkomen.
* Creëer een veilige omgeving waar een kind zich kan terugtrekken. Dit kun je thuis aanbieden en op school bespreken met de leerkracht.
* Creëer ook een rustige omgeving, denk hierbij aan een rustige werkplek of bijvoorbeeld oordopjes. Ga hierover in gesprek met school over wat haalbaar is.
* Stimuleer zowel academische als sociaal-emotionele ontwikkeling. Een kind leert en ontwikkelt door beide.
* Zorg ervoor dat je kind de kans krijgt om op zijn/haar eigen niveau te werken voor optimale groei.
* Benoem en bespreek de emoties van je kind.
* Eindig de dag ook weer rustig met een vast bedtijdritueel die voor jullie werkt, eventueel met meditatie.

Blijf vooral continu goed in gesprek met school en onderhoud het contact met de leerkrachten. Probeer als gezamenlijk doel voor ogen te houden dat jullie beide het beste voor het kind willen. Leerkrachten doen hun best, alleen hebben ze niet allemaal even veel kennis van bijvoorbeeld hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Bespreek zelf wat bij jullie kind speelt en wat belangrijk is, jullie zijn namelijk de expert van jullie kind!

Neem vooral contact op als jullie behoefte hebben aan iemand die meedenkt hoe je dit aan kunt pakken, of als je wilt dat iemand de kennis professioneel overdraagt aan school.

#terugnaarschool #weernaarschool #naarschool #startenopschool #school #vakantievoorbij #tips #adviezen #specialist #expert #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Ouder lijken dan je bent

Dochter kreeg met 2 jaar al de vraag of ze vrij was van school op doordeweekse dagen. Dan moest ik uitleggen dat ze nog niet naar school ging omdat ze nog een stuk jonger dan 4 jaar was/is. Grappig genoeg is ze zelfs klein voor haar leeftijd, maar wat ze kan/doet/zegt en de hele uitstraling en wijsheid zegt heel iets anders.

Broertje precies hetzelfde. Ik krijg regelmatig te horen wow wat is hij groot hè zodra ik vertel hoe oud hij is. Hij is helemaal niet zo groot, hij zit zelfs net iets onder het gemiddelde (dat is dus niet groot). Vaak volgde dan de opmerking: hij loopt al goed hè. Hier stond ik laatst bij stil, hij loopt al sinds hij 8 maanden is, hij is nu 14 maanden, dat betekent dat hij al een half jaar lang loopt, dus ja hij loopt en rent ook al goed haha!

Zelf herken ik ook dat ik altijd ouder geschat word dan ik ben. Ik was altijd wijzer of meer voorlopend dan mijn leeftijdsgenoten. Dit bleef zo, ik ging vlot door mijn studies heen en had snel mijn leven op orde qua huisje boompje beestje en ook qua werk.

Krijgen jullie ook dit soort opmerkingen?

#ouderlijken #wijs #wijsheid #voorlopen #ontwikkelingsvoorsprong #hoogbegaafd #hoogbegaafdkind #hoogbegaafdepeuter #hoogbegaafdekleuter #hoogbegaafdheid #HB #UHB #uitzonderlijkhoogbegaafd #ervaringsdeskundige #specialist #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Sterke eigen wil

Dochter heeft vanaf baby een sterke eigen wil gehad. Ze had ook al gelijk een intens karakter. Ze huilde niet vaak, maar als ze huilde was dit heel hard.

Broertje was als baby heel makkelijk, heel lief, heel rustig (qua karakter dan want qua bewegen is hij nooit rustig geweest 😝). Hij vond alles goed, je kon alles bij hem doen en je kon spullen geven en nemen. En toen werd hij een dreumes (versneld al gelijk een beetje een peuter qua gedrag) en komt die sterke eigen wil ineens flink naar boven.

Op de foto zie je een moment waarbij ik zei kom we gaan die kant op en ik zijn hand pakte, hij trok z’n hand los en rende de andere kant op omkijkend met een uitdagende blik. Als je hem laat dan is alles goed, als hij vrij kan bewegen en kan ontdekken en doen. Zodra je nu hem daarin beperkt wordt hij een beetje driftig en zet zijn kracht en stem in om toch te krijgen wat hij wil.

Ik ben heel erg van het meebewegen en waar het kan die autonomie/sterke eigen wil lekker te laten. Vaak helpt keuzes geven, bijvoorbeeld: wil je zelf daarheen lopen of moet ik je pakken en tillen? Vaak kiezen ze dan toch maar zelf meelopen/zelf doen.

Hoe is dit bij jullie?

#ontwikkelingsvoorsprong #hoogbegaafd #hoogbegaafdebaby #hoogbegaafdedreumes #hoogbegaafdepeuter #hoogbegaafdekleuter #hoogbegaafdkind #hoogbegaafdheid #HB #UHB #uitzonderlijkhoogbegaafd #ervaringsdeskundige #specialist #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

September 2024

De Online Opvoed Uni

Ik werk nu ook als orthopedagoog en coach bij de Online Opvoed Uni De Online Opvoed Uni

Dit is een laagdrempelig platform voor ouders van pittige, temperamentvolle en/of hooggevoelige(sensitieve) kinderen die tegen uitdagingen in de opvoeding aanlopen.

#orthopedagoog #coach #specialist #hooggevoelig #hoogsensitief #pittig #temperamentvol #opvoeding #laagdremeplig #onlineopvoeduni #orthopedagogiekpraktijkalana

Positief opvoeden

Ik heb al vaker laten blijken dat ik voorstander ben van positief opvoeden. Maar wat is dat dan precies?

Positief opvoeden is een opvoedstijl die een warme, ondersteunende en respectvolle relatie tussen ouders en kinderen bevorderd. Goed gedrag wordt aangemoedigd door middel van duidelijke communicatie, positieve bekrachtiging en empathie. Straffen en negatieve correcties worden vermeden. Het doel is kinderen helpen zich emotioneel, sociaal vaardig en zelfverzekerd te ontwikkelen.

Respect en betrokkenheid is een van de kernprincipes. Het kind respect tonen, luisteren naar hun gevoelens en behoeften, en hen actief bij beslissingen betrekken die hen aangaan.

Positieve bekrachtiging is een volgende kernprincipe. Goed gedrag wordt beloond met waardering, erkennen, en soms beloning. Wat het kind goed doet wordt zo gemotiveerd en versterkt.

Duidelijke verwachtingen en regels is verder een kernprincipe. Het stellen van grenzen en verwachtingen helpen het kind begrijpen wat wel en niet acceptabel is. Dit gebeurt op een heldere en positieve manier.

Geduld en begrip is daarnaast een kernprincipe. Ouders zijn geduldig met het proces van leren en groeien, fouten maken is namelijk een belangrijk onderdeel van het leerproces.

Emotionele ondersteuning is het laatste kernprincipe. Ouders spelen in op de behoeften van hun kind door emotionele steun te bieden, hun gevoelens te valideren en ze te helpen omgaan met moeilijke emoties.

Bij positief opvoeden gaat het om een liefdevolle benadering, de relatie tussen ouder en kind staat centraal en discipline is een kans om te leren en te groeien (in plaats van als straf).

Neem vooral contact op als je hier meer over wilt weten of iets wilt delen!

#positief #opvoeden #positiefopvoeden #autonomie #kind #ouders #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #expert #ervaringsdeskundige #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Time-in

Weet je wat een time-in is? Een time-in past bij positief opvoeden. Dit is dus iets anders dan een time-out (waarbij het kind apart gezet/geïsoleerd wordt na ongewenst gedrag.)

Een time-in richt zich op het begeleiden van het kind door moeilijke emoties en gedrag heen. Ouders nemen dan samen met het kind de tijd om rustig te worden, het gedrag en de emoties te bespreken, en de emotionele behoefte te erkennen. Gedrag komt namelijk ergens vandaan.

Bij een time-in haal je het kind uit de situatie. Je leidt het kind vriendelijk weg en zoekt een rustige, comfortabele plek waar je samen kunt zitten. Je benoemt en erkent de emoties van het kind. Je biedt troost en nabijheid aan, bijvoorbeeld met een knuffel. Als het kind vervolgens kalm is, praat je over wat er gebeurd is. Dan bespreek je met het kind hoe in de toekomst (anders) kan worden gereageerd op bepaalde emoties.

De voordelen van een time-in zijn:
1. Ouders kunnen verbinding maken met hun kind en begrip tonen wanneer het emotioneel worstelt.
2. Het kind leert waarom het gedrag onacceptabel was en hoe ze beter met hun emoties kunnen omgaan, in plaats van dat het gedrag alleen gecorrigeerd wordt.
3. Het helpt het kind met de emotionele regulatie. Het helpt kinderen hun emoties beheersen met behulp van de ondersteuning van hun ouders, in plaats van het gevoel te krijgen gestraft te worden voor het hebben van emoties.
4. De focus ligt op leren en goed gedrag bevorderen, in plaats van op straf. Dit sluit aan bij het principe van positieve discipline.

Een time-in helpt kinderen dus om hun emoties te verwerken en omgaan met hun emoties op een gewenste manier. Hierbij komt respect en empathie kijken. Dit sluit aan bij de waarden van positief opvoeden.

Neem gerust contact op als je meer wilt weten of iets wilt delen hierover!

#positief #opvoeden #positiefopvoeden #timein #emoties #kind #ouders #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #expert #ervaringsdeskundige #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana

Regenboog ademhaling

Ademhalingsoefeningen kunnen erg helpen als een kind (of volwassene) snel in intense emoties schiet.

De gewone ademhalingsoefeningen zijn soms even niet voldoende. Dan kan het helpen om het visueel te maken, en wat is nou leuker dan een mooie regenboog volgen met je vinger.

Er zijn verschillende opties om de regenboog ademhaling toe te passen. De optie die ik voor nu heb gekozen gaat als volgt: je begint bij de kleine boog en volgt deze met je vinger terwijl je inademt, op de helft van de boog adem je uit tot het einde. Dan ga je steeds een boog hoger, waardoor je ademhaling steeds langer wordt en je steeds meer in een staat van rust komt.

Hier helpt het! Ik ben benieuwd of dit bij jullie ook werkt.

Sla deze post vooral op om terug te vinden mocht je het nodig hebben!
Als je een download wilt kun je contact opnemen.

#intens #emoties #ademhalingsoefening #hoogsensitief #hoogsensitiviteit #HSP #hoogbegaafd #hoogbegaafdheid #HB #uitzonderlijkhoogbegaafd #UHB #ervaringsdeskundige #specialist #orthopedagoog #orthopedagogiekpraktijkalana